maanantai 14. joulukuuta 2015

Verkkokaupan käytettävyyden suunnittelu

User-Centered Design
Tutustutaan oikeisiin käyttäjiin jo suunnittelun alkuvaiheissa
Opitaan käyttäjien kognitiiviset kyvyt ja rajoitteet, tavat, asenteet ja ryhmittymät
Käyttäjät mukana koko suunnittelupprosessin ajan
Kun ongelmia löytyy ne korjataan ja testataan lisää
Määrittele käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi -> tunnista tuotteen käyttöyhteys/konteksti -> määrittele käyttäjän ja organisaation vaatimukset -> luo suunnitteluratkaisuja -> arvioi täyttävätkö ratkaisut käyttäjien vaatimukset -> vaatimukset täyttävä ratkaisu
Käyttäjä on henkilö, jonka käyttöön tuote suunnitellaan
Asiakason henkilö tai yritys, joka on välillinen osapuoli tuotteen käytössä eikä välttämättä käyttäjä
Käyttäjäluokitukset: tottunut, satunnainen, potentiaalinen käyttäjä
Käyttäjäpersoonat käyttäjäryhmien edustajana
Milaisia ovat nykyiset tai potentiaaliset käyttäjät
Löydä pääkäyttäjät

Käytettävyyden arviointi - kosmeettista pintaviilausta vai tärkeää kehitystyötä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti